fbpx

Tuk versus svaly – Díl 1: V poradně

„Už tam můžu vlízt?“ ptá se Jirka, chlap jako hora, a stoupá si na drobounkou, zato nekompromisní váhu. Chvíle napětí a neškodná dávka elektrického proudu, která prodeje celým Jirkovým tělem. Do parády si vezme jeho tuk, množství vody v buňkách, svaly i kosti. Výsledek přichází do minuty. Více než 147 kilo. Morbidní obezita. Hodnoty, které se skoro nevejdou do tabulky. A nejvyšší čas změnit životní styl. 

Jirka je jedním ze dvou dobrovolníků, kteří se přihlásili do výzvy, kterou pořádáme ve spolupráci s nutriční terapeutkou Gabrielou Mádrovou. Překopat své stravovací návyky a denní rytmus se rozhodla i jeho manželka Pavlína. Přísnou jednorázovou dietu či nesmyslné odříkání ale nečekejte. „Ketodiety a podobné experimenty jsou neudržitelné. Je logické, že když skoro nejíte, tak shodíte – tělo se ale zbaví hlavně svalů, tuku ubude minimálně. A toho odříkání! Pokud chcete hubnout zdravě a rozumně, nesmíte se trápit a hladovět. Změna by měla být postupná a plynule přejít do zcela nového životního stylu. Dopřát si můžete všechno, ale s mírou,“ vysvětluje terapeutka Gabriela.


Sama vystudovala nutriční terapii na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy a její poradna je registrované zdravotnické zařízení, ve své praxi se ale dennodenně setkává se samozvanými nutričními experty, jejichž doporučení mají k odbornosti daleko. „Mám i klienty, kteří si kvůli nepřiměřenému hubnutí zcela rozhodili metabolismus, a teď ho společně zase dáváme dohromady.“ Špatnou zkušenost s dietami má i Pavlína, která v minulosti zkoušela dělenou stravu. „Začala mě obtěžovat, nemohla jsem se normálně najíst a bylo pracné neustále vymýšlet, co si dám. Tak jsem to vzdala.“


Chytrá váha sice Jirkovi radí shodit bezmála čtyřicet sedm kilo a Pavlíně jednadvacet, Gabriela ale takové extrémní hubnutí nedoporučuje. Pro začátek stačí menší cíle. „Prvotní úbytek hmotnosti by měl být pět až deset procent, pro tělo to pak není takový šok. Z postupného hubnutí má organismus daleko větší užitek. Pavlína by měla shodit asi osm, Jiří tak patnáct kilo. Zásadně se pak sníží riziko cukrovky i vysokého krevního tlaku,“ vysvětluje Gabriela. „No vidíte, ten už Jiří má,“ prozradí na svého manžela Pavlína.



Důležitým ukazatelem je naopak hodnota bazálního metabolismu, tedy množství energie, které tělo potřebuje k zachování základních životních funkcí.


S obezřetností bychom se podle Gabriely Mádrové měli dívat i na hodnoty BMI (Body Mass Index). „Samotné číslo není vypovídající, protože nezohledňuje složení těla. Pokud jste podle něj v normě, ještě to neznamená, že máte v rovnováze například proteiny nebo minerály či správný poměr tuku a svalů,“ vysvětluje. Důležitým ukazatelem je naopak hodnota bazálního metabolismu, tedy množství energie, které tělo potřebuje k zachování základních životních funkcí. Od dýchání až po trávení. Čím je hodnota menší, tím je metabolismus pomalejší, obtížněji se spalují tuky a hůře jde také hubnutí. „To je i případ Pavlíny a Jirky, zpočátku kila dolů nejspíš nepůjdou snadno. Jejich těla se totiž kvůli nepravidelnému stravování naučila energii raději ukládat, protože neví, kdy ji dostanou příště,“ zkoumá Gabriela analýzu z chytré váhy a pečlivě vedené jídelníčky za poslední čtyři dny, které jí dvojice dala k dispozici.


Zásadní je rovněž hubnout tuk, nikoli svaly. „A těch máte oba dost, což je velká výhoda. Málokdy mi do poradny přijde někdo s tak kvalitní svalovou základnou,“ diví se Gabriela. „To víte, chtěla jsem ji ochránit, proto jsem ji obalila tukem,“ směje se Pavlína. Vzápětí ale zvážní – ví, že pokud chce tělo ozdravit, musí se tohoto nežádoucího polštáře zbavit. Nebezpečný je hlavně v oblasti břicha, útrobní tuk totiž obaluje orgány, které poté nejsou schopny správně fungovat.


Podaří se Pavlíně a Jirkovi vykročit směrem k novému životnímu stylu? Pokud se budou denně aspoň trochu hýbat – zpočátku stačí klidně patnáctiminutová procházka ve svižnějším tempu – a držet se výživových doporučení, která jim Gabriela Mádrová sestavila na míru, první výsledky by měly být vidět už za tři týdny, kdy se zase potkáme v poradně. „No jo, jenže jak poznám, že kupuju správné jídlo, když pomalu každý croissant je proteinový a výrobci hlásají, jak jsou jejich produkty zdravé?“ ptá se na závěr našeho setkání Pavlína. Gabriela pohotově odpovídá: „Tak víte co? Vyrazíme společně do supermarketu a ukážeme si, jak poznat opravdu kvalitní potraviny.“ Ale o tom zase příště.


Sdílet příběh: