fbpx

Proč potřebujeme jógu?

„Jóga pro mě znamená transformaci,“ začíná náš rozhovor jogínka a trojnásobná matka Kristýna Paulus, která by pro svou sexy postavu mohla být milfkou generace teenagerů. Společně s manželem Danielem patří mezi uznávané lektory. Tvrdí, že dlouholetá fyzická i metafyzická jógová praxe oběma pomáhá, aby se stále lépe orientovali ve zrychleném světě. A své poznání se snaží předávat dál. Přínos spirituálního východního systému podle nich spočívá hlavně v tom, že přináší odpovědi na základní otázky lidské existence. Kdo jsem? Proč existuje život? Oba tráví kupodivu i dost času v posilovně, kterou spiritualisté chápou spíš jako povrchní chrám divnoselfiečkářů. „Každému vyhovuje něco jiného. My k naší praxi přidáváme i činky. Rozhodně to nijak nesnižuje naši spiritualitu,” má jasno Kristýna.

Nejstarší dochované zmínky o józe jako o asketických praktikách světců pocházejí z let 900 až 500 před naším letopočtem. Jóga je propracovaná disciplína, která má osm pilířů a jejímž cílem je hlavně cesta k pochopení sebe sama a světa okolo mě. Patří sem všeobecné etické principy (jama), pravidla morálky jedince (nijama), cvičení jógových pozic (ásán), jógové dechové techniky (pránajáma), ovládnutí smyslů (pratjáhára), koncentrace mysli (dhárana), meditace (dhjána) a splynutí s Universem (samadhi).


Jógu dnes nevyhledávají jen korálkové batikářky vonící po pohance. Podložky zalehávají miliony lidí z nejrůznějších sociálních oblastí z celého světa. A každý si najde to své. Z matky – hatha jógy – se během dlouhých let zformovaly stovky systémů, které se různě prolínají či doplňují. Chceš se zpotit a zhubnout? Pak je tu power jóga nebo dokonce hot jóga. Ta se cvičí v horku, místnosti vyhřáté na 42 °C, která má 40% vlhkost. Chceš se zklidnit a utřídit myšlenky? Vyber si hatha jógu. Chceš bizár? Pak tu máme například nahou jógu. „Nejsme stejní. Každý si musí vybrat, co mu vyhovuje. Lidi obecně vyhledávají spíše tělocvik. Jít hlouběji je náročnější. Já ale chápu, že ne každý se na to cítí nebo to chce. A ostatně i u mě na začátku bylo tělo,” vrací se Kristýna o dvacet let zpět. Chodila tehdy na veřejné lekce „silové” jógy. V roce 2014 ale přišel zlom. Sbalila kufr a odletěla se synem Matějem na Bali, kde si udělala 500hodinový učitelský kurz. „Cítila jsem, že ve svém životě potřebuju změnu,” krčí rameny. Vrátila se a na popud Daniela začala učit. A čím hlouběji se do své praxe dostávala, tím víc chápala, že jóga zdaleka není jen o vyrýsované figuře.


Podle Kristýny vyhledáváme jógu také kvůli zklidnění. „Přetlak v hlavě lidé pociťují i na těle a potřebují se protáhnout, zbavit se napětí. Ten správný učitel, který umí pracovat s ájurvédou a energiemi, pak ví, co přesně potřebujete,” tvrdí Kristýna. Dle vědců nejde o žádnou dojmologii. Existuje několik respektovaných studií, které jasně ukazují na blahodárný účinek jógy na naše tělesné i duševní zdraví. Správná práce s dechem, který jogíni považují za základ celé praxe, dokáže pomáhat cvičencům například se spánkem. Už v roce 2004 přišli vědci z Harvardu se studií, která prokazuje zlepšení spánku už po osmi týdnech pravidelného cvičení jógy. Jiný výzkum publikovaný o jedenáct let později v Journal of Clinical and Diagnostic Research zase potvrzuje snížení hladiny krevní glukózy u 30 lidí s diabetem 2. typu, kteří se józe věnovali šest měsíců.


Sama jsem se v Afghánistánu potkala s vojenskými snajpry, kteří praktikovali jógu, aby dokázali ovládat stres a nehybně ležet několik hodin. Psycholožka Lindsey Hopkinsová z Veteran Affairs Medical Center pak prokázala u 23 vojenských veteránů pokles depresivních stavů právě díky cvičení jógy. A není zdaleka sama. Ale pozor. Jóga není samospásná. Pokud se jedná o diagnózu a nemoc vyžadující medicínské řešení, jóga jej podle vědců nedokáže nahradit, jen podpořit.


Sdílet příběh: