Dárky na dluh
Mezi rekordmany a největší dlužníky patří Američané, kteří na Vánoce utrácejí vůbec nejvíc peněz ze všech. Podle konzultantské společnosti Deloitte je loňské svátky stály zhruba bilion dolarů, přičemž jedna domácnost dala za dárky a pohoštění v přepočtu asi 32 tisíc korun. S výběrem těch pravých gifts si Američané dávají načas – průměrná žena nakupováním vánočních dárků stráví asi 20 hodin, muž o polovinu méně. Více než tři hodiny pak padnou na stání ve frontách a dalších 90 minut na balení dárků.
V Evropě kupují nejdražší dárky Britové, platí za ně až o 40 % víc peněz než jiné evropské národy – jedna rodina za Christmas presents utratí v přepočtu kolem 16 tisíc korun. Jak ale ukázal výzkum společnosti Ocean Finance, na své výdaje rychle zapomínají. Jen 16 % lidí si pamatuje, kolik stál vánoční dárek, jejž koupili před dvěma minutami. Přehled ve vlastních financích zkrátka není silnou stránkou obyvatel Spojeného království – i proto se na svátky zadluží až 17 % z nich.
Vánoční nákupní horečka se přitom často mine účinkem. Výzkum společnosti ING z roku 2016 ukázal, že až 15 % Evropanů není spokojeno s tím, co najde uvnitř balíčku, a 10 % si vůbec nepamatuje, co dostalo. Čtvrtina lidí pak nechtěné dárky dává dál, až 14 % lidí je dokonce prodává.
Čtvrtina lidí dává nechtěné dárky dál. Až 14 % je dokonce přeprodává. Nákupní horečka tak někdy přijde vniveč.
Předpokládá se, že letošní Vánoce budou chudší než v jiných letech, řada lidí se totiž kvůli koronaviru ocitla ve složité finanční situaci. V říjnu 2020 Equa Bank představila výzkum, který ukázal, že jen asi polovina Čechů letos utratí za dárky stejné množství peněz jako vloni. Kolem 60 % lidí počítá, že nedá za pozornosti pro své blízké víc než 5 tisíc korun. Možná nás tak čekají nejméně materiální Vánoce za poslední roky.